דף הבית » מרכז מידע » תזונה » פחמימות – אויב או חבר?

פחמימות – אויב או חבר?

מאת: אסף בוך

הלחם קורא לכם? צועק לכם? מטריף אתכם? רוצים לטרוף אותו? נטרפה עליכם דעתכם? אם גם אתם נמנים על חובבי הפחמימות – הכתבה הזו היא בשבילכם, אבל לא רק – גם אם סטייק עסיסי קורץ לכם יותר, תמצאו כאן עניין.

אויב או ידיד? 

אם תשאלו את ד"ר אטקינס (למרות שאיננו בחיים, ולא – הוא לא מת מהרעלת חלבונים) או את המצדדים בשיטתו, הפחמימה היא שורש כל הרע. היא משמינה אותנו בהפכה לשומן, "עושה חיים קשים" ללבלב שלנו (האיבר שמפריש אינסולין), מייצרת תחושת רעב ואשמה בלא מעט מתחלואות ההשמנה.

מנגד, חובבי הפחמימות המושבעים יגנו עליהן בחירוף נפש. הם יטענו כי דיאטות המבוססות על פחמימות איכותיות הנבחרות בחוכמה כמו המורכבות והמלאות (למשל דגנים מלאים, כגון לחם שיפון מלא) תורמות לתחושת שובע, מעלות לנו את מצב הרוח ותורמות לירידה במשקל.

דיאטת הלחם המפורסמת (כזו המבוססת על כריכים מלחם בריא קל או רגיל) היא דוגמא טובה לדיאטה מוצלחת שכזו.

אז מה נכון?

כרגיל בסוגיות מדע התזונה (שאינו מדע מדויק) – אין נכון ולא נכון מוחלט.

למה פחמימות?

דיאטה סטנדרטית צריכה לכלול על פי ההמלצות כ- 45% – 65% מהקלוריות מפחמימות, ובאופן מעשי לגבר שצורך כ- 2000 קק"ל בתפריט, הפחמימות יהוו 225 – 325 גרם: כמות מכובדת לכל הדעות, ועדיין שומרת על רוב הצריכה מפחמימות.

שימו לב כי מדובר בטווח די רחב, ויש מחקרים וכן מקרים קליניים בהם מגבילים את הפחמימות בתפריט לגבול התחתון של הטווח ומשיגים ירידה יפה במשקל.

התפריט יכיל פחמימות איכותיות ויהיה מבוסס על כריכים, אורז מלא או בסמטי ושאר תוספות פחמימות (שאם תחשבו על זה, הן ממזמן לא התוספת, אלא המנה העיקרית) לצד מזונות חלבוניים, ירקות, פירות ומעט מקורות שומן.

מה האלטרנטיבה?

הגבלת פחמימות "קלאסית" בדיאטת אטקינס מתחילה בכמות "מזערית" של פחמימות לשבועיים (כ- 20 גרם – כמות אליה תגיעו רק ממעט הירקות שתאכלו) ולאחריה נקבעת כמות הפחמימות האישית לכל אחד כגבול עליון (למשל, בדיאטת 2000 קק"ל כ- 120 גרם פחמימות, שהם 24% מסך הקלוריות).

התפריט יכיל הרבה מאוד בשר, דגים וגבינות קשות (הדלים מאוד בפחמימות ועשירים בחלבון ובשומן) ויחסית מעט ירקות, פירות, קטניות ואגוזים וכמובן דגנים. הדיאטה מצליחה מאוד (אם לא מרמים, כמובן) בטווח הקצר ומשיגה תוצאות יפות לעומת מקבילותיה, אם כי בטווח הארוך (כעבור שנה – שנתיים) הדיאטות נוטות להשתוות וחלק מהמטופלים נסוגים לתבנית אכילה רגילה.

מה בריא ובטוח יותר בריא?

אתם ודאי מדמיינים את העורקים שלכם נסתמים ונחסמים כאשר אתם עטים על בשר שמן וגבינות שמנות. ובכן, גופינו חכם, וכאשר מגבילים פחמימות הוא מנצל היטב את המזון "השמן". דיאטות עשירות בחלבונים ושומנים אינן מסוכנות בטווח הקצר (הן אינן במחקר שנים רבות מאוד, כך שקשה להכריע מה מקומן בטווח הארוך, אך התחזית נראית בטוחה) ובטוחות לרוב האוכלוסייה.

דיאטות סטנדרטיות דלות שומן בטוחות ומייצגות תבנית אכילה בריאה ומאוזנת, כפי שהורגלנו לחשוב העשירה בירקות ופירות.

אז מה כדאי לי?

אם אתם בעלי אופי חזק וחובבי בשר מושבעים, אתם יכולים לבחור להתרחק מ"האויב". העושר התזונתי והגיוון הם המכשול העיקרי, אך ידע קולינרי וכוח רצון יעזרו לכם להוציא מדיאטת דלת פחמימות את המיטב.

תוכלו לבחור בה לזמן קצר כדי להשיג ירידה מהירה במשקל או כדרך חיים, תוכלו לשלב עקרונות משתי הדיאטות ותוכלו להישאר עם הדיאטה הסטנדרטית, כי הרי דיאטה ביוונית זה אורח חיים ולא גזר דין מוות, כפי שנוהגים לחשוב.

בתיאבון ורק בריאות