דף הבית » מרכז מידע » תזונה » השמפניה של הטבע

השמפניה של הטבע

מאת: קרן צינמון

אני מניחה ששמעתo שאנחנו צריכים לשתות כ-2 ליטר ביום, אך האם אנחנו אכן עושים זאת?

אנו לא תמיד מתייחסים למים בכבוד הראוי להם. בדרך כלל אנחנו מקבלים אותם כמובן מאליו. אולם חשיבות המים לבריאות היא אדירה: גוף האדם מורכב מכ-60 אחוזים מים. אנחנו מסוגלים לחיות בחוסר מרכיבים שונים, כמו ויטמינים ומינרלים חודשים ושנים, בחוסר מזון שבועות, אך בחוסר מים – ימים ספורים בלבד. מים נמצאים בכל תא ותא בגוף, ובלי נוזלים הגוף אינו מסוגל להתקיים. לא בכדי מים נקראים ה"שמפניה של הטבע". כמה פשוט – ככה טעים. אז קחו לגימה ויוצאים לדרך.

הידעתם?

– כל התהליכים בגוף מתרחשים בתוך נוזל. הדם הוא נוזל מימי ולכן למים חשיבות בהעברת חומרים בגוף דרך הדם

– כל חומרי הפסולת המיועדים לצאת מהגוף מופרשים עם המים דרך השתן. כאשר לא מספקים לגוף את כמויות המים הדרושים לו לתפקוד, נוצרים רעלים העלולים לשהות בגוף ולגרום נזקים כמו היוצרות אבנים בכליות או קריסה של כל המערכות שמתרחשת בעת התייבשות ואז מופיעים סימפטומים כמו כאבי ראש, חולשה בשרירים, עייפות, סחרחורות, יובש בפה ומיעוט שתן

– שתיית מים מזרזת את תהליכי העיכול בגוף ועוזרת במניעת עצירות

– מים מקררים את הגוף ושומרים על טמפרטורה קבועה בתנאי חום, על ידי מנגנון ההזעה

– מים גם מסייעים לירידה במשקל. כדי שהגוף ישרוף שומן, הגוף שלנו חייב להיות רווי נוזלים. אם חסרים נוזלים בגוף, כל תהליך שרפת השומנים נפגע. לכן, כדי לאפשר תהליך תקין של שרפת שומן, עלינו לדאוג שהגוף יהיה במאזן נוזלים תקין

– למים תרומה רבה לא רק לבריאות הגוף, אלא גם לאסתטיקה שלו. מחסור במים עלול לגרום להתייבשות העור ולהזדקנות בגיל צעיר. במקרים רבים, עור מקומט ונפול יכול להעיד על חוסר מים בגוף

– שתיית מים כתחליף למשקאות ממותקים ומוגזים מפחיתה בעיות דנטליות.

אז למה בכל זאת רובנו לא שותים כמעט מים? 

תחושת הצמא אינה מורגשת תמיד. רבים מאיתנו לא שותים כי לא מרגישים צמא, וכתוצאה מכך מפתחים סימנים של התייבשות כפי שהזכרנו קודם.

לעיתים קרובות, אנחנו מפרשים את תחושת הצמא כרעב, אוכלים במקום לשתות וכך תורמים לעלייה במשקל. לכן, מומלץ קודם לשתות, לשים לב האם הגוף נרגע או שהוא זקוק לעוד דבר מה.

גם בחורף צריך לשתות מספיק

בחורף אנחנו זקוקים לאותה כמות מים כמו בימי הקיץ החמים. בחורף, הגוף מוציא יותר אנרגיה במטרה לווסת את טמפרטורת הגוף ולשמור על החום שלו, האנרגיה הזאת דורשת יותר מים. מלבד האוויר הקר והיבש, אנו נמצאים בסביבה מחוממת: במכונית, בבית, במקום העבודה, ומאבדים נוזלים בלי שנרגיש. גם מחלות חורף כמו התקררות ושפעת מייבשות את הגוף. שתייה מרובה של מים במהלך התקררות ושפעת חשובה לדילול הליחה.

בוקר טוב

בבוקר, עם הקימה, מומלץ לשתות לפחות 2 כוסות מים, כיוון שבלילה ההזעה נמשכת, אך אנו שותים מעט או לא בכלל. לפני השינה, מומלץ להכין בקבוק מים ליד המיטה, כדי לאפשר שתייה זמינה בקלות, במידת הצורך.

איך נדע ששתינו מספיק?

הדרך הפשוטה להעריך את כמות המים בגוף היא לפי צבע השתן: שתן צהוב (ולצערנו, לא מריח משהו) הוא סימן לכך שכמות הנוזלים בגוף מעטה, בעוד ששתן שקוף ומרובה הוא סימן לעודף נוזלים. צבעו האידאלי של השתן הוא בהיר.

כמה מים צריך לשתות? 

אין לכך תשובה פשוטה. כל אחד מאיתנו הוא אדם שונה בתפקוד היומיומי שלו וכך גם דרישת הגוף שלנו לנוזלים. המינימום הוא 10 כוסות מים לאדם בוגר (לא כולל קפה, תה ומשקאות דיאט).

כולי תקווה שלאחר קריאת עובדות אילו, נעניק למים חשיבות רבה יותר. אם קשה לכם לשתות כוס שלמה בבת אחת – שתו לגימה כל חצי שעה. אל תחכו לצמא, כי לא תמיד תרגישו אותו. פשוט שתו. לפעמים כשאני מרגישה קצת תשושה, אני שותה מים צוננים ותחושת החיוניות לא מאחרת להגיע.

אז מעכשיו ניקח בקבוק מים בתיק, לגימה – ויוצאים לדרך.