דף הבית » מרכז מידע » תזונה » אז מה הלחץ?

אז מה הלחץ?

מאת: רונית סלפטר

מצבי לחץ ועבודה בעומסים גבוהים הפכו לשגרה יומיומית בחיינו. הם עובדה קיימת במציאות הישראלית ובחברה שחותרת לקידום מהיר, הישגיות ועמידה בתחרות קשה.

במצבים אלו, ישנה זרימה של חומרים רעילים לתוך מערכת הדם. כמו כן, המתח גורם לריקון של הגוף מוויטמינים ומינרלים, פוגע בתהליך העיכול ומאט את קצב חילוף החומרים, מה שמוביל בסופו של דבר גם לעלייה במשקל.

כאשר מצבים אלו הם על בסיס קבוע, הם יגרמו לקשת רחבה של סימפטומים פיזיים, כמו כאבי ראש, שרירי צוואר תפוסים, תשישות נפשית, עייפות כרונית, עצבנות, ירידה בתפקוד המיני, חוסר ריכוז, קשיי שינה ובעיות שונות במערכת העיכול (מעי רגיז, צרבות, כיב קיבה (אולקוס), עצירות שלשול).

אכילה ובחירה נכונה של אוכל יכולה לעזור משמעותית לגוף להתמודד טוב יותר עם מצבים אלו. שיפור אורח חיינו יביא לשיפור תהליכים ביוכימיים ופיזיולוגיים ולהתמודדות טובה יותר.

אם כן, הבחירה בידינו. במקום לאכול אוכל לא בריא כשאנו נלחצים או עובדים קשה מדי, אנחנו יכולים לאכול מאכלים בריאים שהם מפחיתי מתח שירגיעו את גופנו.

אנחנו ממליצים להפחית (בהדרגה) מזונות המגבירים את המתח ולאזן את הגוף ע"י אכילת מאכלים מפחיתי מתח.

מאכלים שמגבירים סטרס

קפאין – נמצא בקפה, תה, שוקולד, קולה, שוקו ועוד. קפאין גורם לשחרור אדרנלין ולכן מעלה את רמת המתח. מכורים לקפה מתישים את בלוטת יותרת הכליה המייצרות את הורמוני המתח (מספר הורמונים המשתחררים במצבי לחץ ומצוקה), והורמוני מתח אלו מפריעים לחילוף החומרים. לכן, בטווח הארוך קפאין יגרום לעלייה במשקל.

אלכוהול – אלכוהול מעורר הפרשת אדרנלין הגורמת לבעיות כמו עצבים מתוחים, חוסר מנוחה ונדודי שינה. עודף אלכוהול יעלה את משקעי השומן בלב ויחליש את הפעילות החיסונית. אלכוהול גם מגביל את היכולת של הכבד לסלק רעלים מהגוף. בזמן מתח, הגוף מייצר רעלים. והרעלים ממשיכים להסתובב בגוף וגורמים לנזק רציני.

מאכלים מלוחים – מלח מעלה את לחץ הדם, מרוקן את בלוטות יותרת הכליה וגורם לחוסר יציבות נפשית. מומלץ להימנע ממזון תעשייתי עתיר מלח, כמו נקניקים, מלפפונים חמוצים, חטיפים מלוחים וכדומה.

מאכלים שמורידים סטרס

סלרי – "תרופת סבתא" בדוקה להורדת לחץ דם. הסלרי מכיל מרכיבים המפחיתים את ריכוז "הורמוני המתח" הגורמים להתכווצות כלי הדם. גבעול סלרי לפני השינה יכול אפילו לשפר את השינה שלכם.

כרוב – מכיל את הוויטמינים נוגדי החמצון A , C ו- E, בטא קרוטן ואת המינרל סלניום. חומרים נוגדי חמצון נלחמים בנזק שיוצרים בגוף שלכם רדיקלים חופשיים, שמשתחררים כתגובה למתח. הם עוזרים בהפיכת טריפטופן לסרוטונין, כך שיש להם תפקיד בשיפור מצב הרוח.

שקדים – עשירים במגנזיום החשוב במיוחד לחיזוק תפקוד בלוטת יותרת הכליה ובהטמעה של חומצות שומן חיוניות. ישנו קשר בין רמות נמוכות של מגנזיום לעצבים מתוחים, חרדה, חוסר שלווה ונדודי שינה.

אורז מלא – פחמימה הנספגת באיטיות ויכולה לעזור בשחרור הכימיקלים סרוטונין ונוראפינפרין, הגורמים לגוף להרגיש טוב.

זרעי שומשום – עשירים באבץ. הצורך באבץ גובר בזמנים של מתח והוא חשוב לחילוף חומרים של חומצות שומן חיוניות לייצור סרוטונין.

חליטות תה מסוגים שונים – קמומיל, מליסה, גינסג, שוש קירח, ולריאן, פסיפלורה, מכילים חומרים טבעיים שמזינים את מערכת העצבים המרכזית והבלוטות.

קיימות ודאי שיטות רבות ושונות לאיזון מתח אך הפשוטה והזמינה ביותר, שאינה צורכת הכנה או רכישה היא הנשימה. למדו לנשום עמוק. כמה פשוט ככה קל.