דף הבית » מרכז מידע » תזונה » טיפים לתזונה נכונה למשפחה

טיפים לתזונה נכונה למשפחה

מאת: עופרי ילין

שיעור ההשמנה בילדים בעולם בכלל ובארץ בפרט הולך ועולה עם השנים. השמנה אינה רק בעיה אסתטית, אלא גם בריאותית מאחר ועם ההשמנה גובר הסיכון שהילד יסבול ממחלות כרוניות (סוכרת, שומנים גבוהים בדם ולחץ דם גבוה), אשר בעבר היו נחלתן של המבוגרים. בנוסף, ילדים עם עודף משקל סובלים מבעיות חברתיות, כמו הצקות מצד החברה, דימוי עצמי נמוך בגלל משקל עודף ועוד.

ההורים מבינים את החשיבות, אך לעיתים מתייחסים לנושא בביטול עם משפטים כמו: "זה יעבור עם הגיל", "ילדים צריכים לאכול", "הוא ילד! וילדים אוכלים ממתקים". משפטים כאלו ואחרים מחריפים את התופעה ולא תורמים לבריאות הילדים שלנו.

בכתבה זו נבחן את אחד מכלי המדידה השכיחים ונעבור על כמה טיפים שיסייעו לכם ליצור סביבה בריאה יותר עבור ילדכם.

חישוב משקל תקין לילד

כדי לדעת האם ילדכם במשקל תקין, נשתמש במדד הBMI – body mass index. החישוב נעשה על ידי חלוקת המשקל בק"ג לגובה במטרים בריבוע. על פי התוצאה, ניתן לדעת האם המשקל של ילדכם תקין:

18.5-24.9 משקל תקין

25-30 עודף משקל

30 ומעלה – השמנה בדרגות שונות

לאחר שבחנו את ה- BMI, עלינו להתייחס לנושא ברצינות ולהבין ששינוי אצל ילדים מתאפשר על ידי שינוי באורח החיים במשפחה כולה, כאשר האחריות מוטלת על ההורים (למרות שהילד מבלה את רוב זמנו עם החברים מהכיתה).

ההורה והמשפחה מהווים מערכת תמיכה לילד, לכן יש להקנות להורים ידע והדרכה בנושא התזונה, ההשמנה והשינוי. לרוב, עבודה עם ההורים והדרכתם היא הגורם שיכריע אם הטיפול יצליח או ייכשל. כאשר השינוי עובר על כל המשפחה, הילד הוא שותף ולא המטרה.

איזה שינויים אפשר לעשות?

– ליצור הזדמנויות לפעילות גופנית. מחקרים הראו שתוספת של 2,000 צעדים ביום תתרום רבות למצבו הבריאותי של הילד.

– להוריד את המשקאות הממותקים מהתפריט. ישראל "זכתה" במקום השלישי בעולם בצריכת משקאות ממותקים. למשקאות אלו אין שום ערך תזונתי והם מכילים "קלוריות ריקות". מחקרים מצאו שדי בהורדת שתייה הזו מהתפריט הקבוע כדי ליצור ירידה במשקל (של שומן).

– אין צורך להוריד לחלוטין ממתקים מהתפריט. אפשר לשלב את הגרסה ה"בריאה" יותר, לדוגמה: בייגלה מקמח מלא, עוגיות גרנולה, ממרח חרובים (במקום שוקולד), ריבה 100% פרי ללא תוספת סוכר, פירות לא חתוכים ועוד.

– ליצור ארוחות מסודרות (לא מול המחשב או הטלוויזיה) – בחלק מהארוחות מומלץ שכל המשפחה תשב ביחד לאכול. מחקרים מראים שארוחות משפחתיות מורידות את הסיכון לסבול מהפרעות אכילה בקרב מתבגרים.

– צמצום מספר הפעמים שהילדים אוכלים ג'אנק פוד (פיצות, המבורגרים, בורקסים, מזונות מטוגנים וגם… מנה חמה ובמבה!) למינימום. במקום כל יום או פעם בשבוע, להפוך את זה לפעם בחודש.

איך מכניסים את השינוי לחיי היומיום?

– לא צריך לדבר על ענייני הרזיה ודיאטה בבית,. מהיום אתם מתחילים להנהיג אורח חיים בריא שכולל מזונות אחרים ממה שהיה עד היום, כמו דגנים מלאים, הרבה פירות וירקות, מוצרי חלב ומעדנים עד 5% שומן.

– מתחילים לקנות חטיפים בריאים יותר באריזות קטנות (אריזות אישיות).

– משנים את הרגלי הבישול בבית, כמו להפחית בטיגון.

– מפחיתים בעוגות ובעוגיות שמכילות לרוב שומן רווי (מרגרינה).

– בארוחות משפחתיות נותנים לילדים אפשרות לבחור את המזונות שהם אוהבים, מתוך מגוון של מזונות בריאים.

– מקפידים שהילדים יאכלו לפני בית ספר – קורנפלקס (כריות וטריקס לא נחשבים קורנפלקס, אלא ממתק!) עם חלב, משקה בוקר, או כריך.

– לא אומרים לילד מתי להפסיק לאכול ומתי לאכול עוד. לילדים יש מנגנון טבעי ובריא של רעב ושובע והם יודעים מה הם מרגישים (כל עוד מדובר במזון בריא ולא ממתקים).

– מעודדים את הילד, תומכים בו בקשיים ולא מבקרים אותו או מעירים לו על צורת האכילה שלו ו/או על צורתו החיצונית.

– מבצעים פעילות גופנית עם הילדים – יורדים ועולים במדרגות ולא במעלית, רוכבים על אופניים, יוצאים לשחק במשחקי כדור. ילדים פעילים הם ילדים רזים בדרך כלל.

– השינוי צריך להיעשות במסגרת משפחתית. הוא מחקה ומאמץ את הרגלי החיים שרואה בבית, בכל תחומי החיים.

קיבלתם את הכלים. עכשיו מה שנותר הוא רק ליישם אותם.

בהצלחה