דף הבית » מרכז מידע » תזונה » תזונה נכונה בתקופת החגים

תזונה נכונה בתקופת החגים

מאת: עופרי ילין

עוד לא נרגענו מחום יולי אוגוסט, וכבר אנחנו בתקופת החגים.

כל מי שעשה מימיו תהליך הרזיה, יודע שזו תקופה מסוכנת מאד. ארוחות חג רבות הגולשות אל סופי שבוע, ארוחות “שאריות החג” וכל המאמצים שהשקענו להוריד במשקל, לצמצם היקפים ולהתמיד בפעילות גופנית מסודרת, יכולים לרדת לטמיון אל מול השפע הקולינרי הזה והבטלה (כן, כן, מנוחת החגים, אחרי החופש הגדול שהיה נדמה שלא יסתיים לעולם).

כל הסיבות הללו לא מהוות תירוץ אמיתי להזניח. כדי להקל עליכם הכנו לכם כמה טיפים שיאפשרו לכם לקבל את השנה בבריאות

– הרבו באכילת ירקות במהלך היום של ארוחת החג וכמובן בארוחה עצמה. אם אתם רוצים לקחת תוספת מהמנות המוגשות לשולחן, העדיפו מנות המבוססות על ירקות, להן נפח גדול וערך קלורי נמוך יחסית

– אל תדלגו על ארוחות כדי “לחסוך” קלוריות לקראת ארוחת החג. צום ממושך במהלך היום מכניס את הגוף ללחץ. הגוף מקטין פעילות שרפת השומן וכאשר מגיעים לארוחת החג, כל כך רעבים שלא ניתן לאכול בכמויות שפויות והגוף אוגר את כל המזון הנאכל מחשש ששוב יהיה תהליך של צום.

– קצצו בכמות הפחמימות, ואם מתחשק לכם לאכול מהקינוחים, ותרו על פחמימות (כמו תפוחי אדמה, אורז, מאפים, פסטות וכו') כך הנזק יהיה קטן יחסית.

– נסו לשלב מספר מנות בריאות, בנוסף למנות המסורתיות שמוגשות מידי שנה לשולחן. תפוח עם סילאן (דבש המופק מתמרים), סוגי סלטים מירקות בצבעים שונים, מנות של אורז מלא או קינואה, שהן פחמימות מורכבות המתפרקות לאט ומשאירות תחושת שובע לאורך זמן.

– המעיטו בשתייה מתוקה, אנשים רבים אינם יודעים ששתייה מסוג זה מכילה כמות קלוריות אותה ניתן להשוות לארוחה של ממש: כל כוס מיץ תפוזים שווה ל-2 פרוסות לחם (כמובן שתלוי בגודל הכוס). כוס מיץ ענבים דינה כ-4 פרוסות, כל כוס יין שווה לפרוסת לחם. מים בטעמים יכולים להוות פתרון טוב יחסית, מאחר שהם מכילים פחות מ- 50% מכמות הקלוריות לעומת משקה ממותק אחר.

– אל תשכחו להמשיך להתאמן – מאזן קלורי בנוי מהכנסה והוצאה, ומכיוון ששולחן החג מפנק מאוד, ניתן לפצות על ידי פעילות גופנית.

– לצמים ביום כיפור, חשוב לשתות הרבה במהלך היום. התחילו את הסעודה המפסקת במרק, אכלו כמות גדולה יותר של פחמימות וחלבונים (מארוחת ערב רגילה) וסיימו בשתייה חמה. אל תפריזו בכמויות ותאכלו אוכל מתובל מידי, אחרת תרגישו רע אחר כך. הארוחה הראשונה שלאחר הצום צריכה להיות מבוססת על שתייה חמה ומשהו מתוק, כמו לחם עם ריבה, עוגיה יבשה. שעה וחצי- שעתיים אחר כך אפשר לאכול ארוחה מאוזנת הכוללת פחמימות חלבונים וירקות.

נעמי שמר כתבה: “שיפה ושונה תהא השנה אשר מתחילה לה היום”. זכרו – בריאות טובה מתחילה בראש ואחר כך הופכת למעשים. נצלו את השנה החדשה לבנייה, עשייה, פיתוח ובריאות. גם שינויים קטנים שתבצעו בהרגלי החיים שלכם יתנו את אותותיהם בגדול ואין כמו השנה החדשה כמועד טוב להתחיל בכך.