דף הבית » מרכז מידע » תזונה » מעיין הנעורים קרוב מתמיד

מעיין הנעורים קרוב מתמיד

מאת: גלית וינברנד

מאז תחילת האנושות, קיים החיפוש אחר מעיין הנעורים. נכתבו על כך אין ספור ספרים וסרטים. האם יישאר הנושא אפוף מיסטיקה ובדיוני למחצה או שמא נפענח את הסוד?

למזלנו, אנו חיים בעידן שבו מתחיל להתגלות המסתורין של ההזדקנות, לאחר כמאה שנות מחקר. על מנת לגלות איך לעכב את התהליך קודם עלינו להבין מהו, מה גורם לו ומהן התוצאות הסופיות.

במאה שעברה, הגיל הממוצע אליו הגיעו אנשים היה בסביבות 40. היום ברוב העולם המערבי,  הגיל עלה ל- 80, אך יחד עם זאת התחילו להתפתח מחלות תלויות גיל כמו דלדול מסת העצם, מחלות לב וכלי דם, אלצהיימר ואיבוד האלסטיות וגמישות של תאי העור שבא לידי ביטוי במראה החיצוני.

כל המחקרים העוסקים בנושא מתמקדים בהאטת קצב ההזדקנות על מנת להעלות את התפקוד האנרגטי ואת החיוניות של האדם ושמירה על מראה צעיר לאורך זמן.

מה גורם להזדקנות?

עד כה הוצעו למעלה מ- 300 מנגנונים שונים המסבירים את הגורמים להזדקנות. להלן כמה מהם המקובלים ביותר בעולם הרפואה:

1. תיאורית הסטרס – הגוף מתוכנן לטפל ברמה מסוימת של סטרס. סטרס מוגבר גורם לדלדול במשאבי הגוף ודיכוי פעילותן של מערכות העיכול והחיסון.

2. תיאורית מערכת החיסון – כתוצאה מהירידה במערכת החיסון, הגוף נותר חסר הגנה ונחשף לתהליכים הרסניים.

3. תיאורית הרדיקלים החופשיים – מדובר על מולקולות המכילות אלקטרון חופשי או במילים אחרות "לא שלמות". כדי להגיע למצב של שלמות הן יוצאות במרדף אחרי ה"חצי השני" ובכך מפרקות מולקולות אחרות. אפשר להשוות את התהליך להצטברות פסולת בגופנו. התוצאה – נזק והתפתחות מחלות כתוצאה מזה. החומרים ש"מפנים" את הפסולת נקראים אנטיאוקסידנטים.

4. תיאורית הגליקציה – טוענת שהפחתה בצריכת הקלוריות מעלה את תוחלת החיים. כמו כן, צריכה עודפת של קלוריות מגבירה את כמות התהליכים ובכך מגבירה את יצור הרדיקלים החופשיים.

מי חי חיים ארוכים ובריאים?

מעבר למחקרים במעבדה התבצעו תצפיות באוכלוסיות שונות ברחבי העולם אשר מצאו קשר ישיר בין תוחלת החיים, איכותם ואורח חיים לאוכלוסיות השונות. במסגרת התצפיות נמצאו 2 אוכלוסיות, אשר נהנות מחיים ארוכים ונטולי מחלות (יחסית לעולם).

הקבוצה הראשונה חיה באיי אוקינווה שביפן. ההבדל בינם לבין שאר העולם היא כמות הקלוריות הקטנה יחסית ודיאטה יפנית אותנטית – הרבה דגים, אצות, אורז וירקות.

הקבוצה הנוספת בעלת אותם מאפיינים הם אנשים החיים באי כרתים. ההבדל בינם לשאר העולם הוא התזונה הים תיכונית והעובדה שהם מקיימים אורח חיים פעיל.

חיים ארוכים ובריאים: עניין של תורשה או תזונה?

השאלה הנשאלת היא האם הקבוצות הללו נהנות מתורשה מעולה, המאפשרת להם לחיות חיים ארוכים ובריאים יותר, או שאורח החיים שלהם והתזונה שלהם מאפשרים זאת?

על מנת לבדוק זאת, ביצעו מחקרים בארצות אירופאיות שונות שבדקו את ההשפעות אכילת תזונה ים תיכונית על אריכות החיים, הופעת אלצהיימר ומחלות לב וכלי דם. בכל המחקרים הייתה הפחתה של לפחות 50% בתמותה והגנה מפני מחלות כמו סוכרת, מחלות לב, אלצהיימר, סרטן ועוד מחלות שמופיעות עם הגיל, בכל הקבוצות שאכלו תזונה ים תיכונית. בנוסף לכך, ראו ירידה במדדי דלקת ובסטרס ברמה התאית.

במילים אחרות, תזונה זו גרמה להרגשה טובה, חשיבה חדה ומראה צעיר.

בנוסף לאוכל, בדקו את נושא הפעילות הגופנית בקבוצת מבוגרים בני 79 ומצאו שמבוגרים שהתמידו בפעילות גופנית במהלך חייהם נהנו מזיכרון טוב ויכולת קוגניטיבית גבוהה. לעומת המבוגרים שלא ביצעו פעילות גופנית וסבלו מירידה ביכולות הקוגניטיביות ופגיעה בזיכרון.

הנחקרים ששילבו תזונה ים תיכונית ופעילות גופנית הראו שיפור משמעותי אף יותר בכל המדדים שצוינו קודם.

אז מהו מתכון הפלא שמצוי בידי כל אחד ואחת מאיתנו? 

כמה שינויים פשוטים בצלחת (בסיוע פעילות גופנית כמובן), ושיקוי הנעורים אצלכם:

– דגנים מלאים: בחרו דגנים מלאים כגון לחמים מחיטה מלאה, אורז מלא, בורגול, קינואה, כוסמת וכו' וקטניות כמקור לאנרגיה זמינה, סיבים תזונתיים, ויטמינים מקבוצת בי ואנטיאוקסידנטים (אותם רכיבים הנלחמים ברדיקלים חופשיים).

– פירות וירקות: אכלו 2 פירות ו- 5 ירקות ביום בצבעים שונים. כל צבע תורם אנטיאוקסידנטים מקבוצות שונות והשילוב ביניהם חיוני למלחמה בהזדקנות.

– דגים: אכלו דגים לפחות פעמיים בשבוע. הם מספקים אומגה 3 החיונית לתפקוד תקין של מערכת החיסון.

– תחליף למקור שומן: בחרו שמן זית, אבוקדו, שקדים ואגוזים כמקור שומן, נמצא שבחירה זו מפחיתה בתגובה דלקתית של הגוף.

– חלב רזה: בחרו מוצרי חלב רזים (3-5%)

– צמצום הבשר: צמצמו באכילת בשר ובחרו בבשר רזה כמו עוף הודו ובקר דל שומן

– טריות: העדיפו מוצרים עונתיים טריים וצמצמו מוצרים מעובדים.

– שילוב פעילות גופנית בהתאמה אישית היא חיונית להצלחה.

מעיין הנעורים עדיין לא פוענח לגמרי אבל ההתקדמות רבה. מדענים ברחבי העולם ממשיכים לשקוד על מציאת תרופת הפלא. השנה גילו שבזן מסוים של מדוזות שחי בחופי פלורידה הזדווגות גורמת להן להיות צעירות יותר. בינתיים זה לא מהווה פתרון לבני אדם, היות ואנו כל כך שונים ממדוזות. אז בינתיים ישמו את הידוע בכדי "למות צעירים מאוחר ככל האפשר" (אשלי מונטגו).