דף הבית » מרכז מידע » תזונה » שמנים במידה SMALL

שמנים במידה SMALL

מאת: ליטל לופו

המשקל יכול להיות ידידנו הטוב או אויבנו המר. השקילה השבועית, או אצל מי מאיתנו היומית, הפכה לטקס של ממש. אך האם המשקל הוא מדד טוב להרזיה או השמנה?

האם ייתכן שאדם שמשקלו גבוה יהיה במצב אסתטי ובריאותי מצוין? ועל אותו משקל, כיצד ייתכן שאישה שלובשת מידה SMALL היא למעשה שמנה? כל התשובות בכתבה שלפניכם.

השומן והמשקל

רוב האוכלוסייה בוחנת עצמה באמצעות המשקל. כבר שנים שאנחנו עוסקים בו ומייחסים לו חשיבות עצומה שלא בצדק: "עליתי", "ירדתי", "אני חייב/ת להוריד 2 ק"ג"… קיימים אין ספור צירופים הקשורים במשקל ורובם משפיעים עלינו לטובה או לרעה. אך המשפטים הללו מייחסים למשקל חשיבות גבוהה מדי וברוב המקרים הם לא תמיד מוצדקים, מאחר שהמשקל לא מודד רק את השומן העודף (ממנו אנו רוצים להיפטר).

הגוף שלנו מורכב מרקמות שונות: עצמות, גידים, סחוסים, איברים פנימיים, נוזלים, שרירים ושומן. המשקל שלנו כולל את כל הרקמות הללו, כאשר שינוי במשקל מעיד בעיקר על שינוי במסת שריר, מסת שומן או במסת נוזלים. על פי עיקרון זה, עלייה במשקל יכולה להיות עליה במסת שריר ולא עלייה במסת השומן.

אדם שמבצע אימוני כוח מעלה את מסת השריר שלו ובהנחה שאין שינוי במסת השומן, משקלו יעלה. כמובן שאין משמעות הדבר שהוא השמין מאחר שהעלה רק את מסת השריר. כך, ייתכן שאדם שמסת השריר שלו גבוהה ואחוזי השומן בגופו נמוכים מאוד, משקלו גבוה בשל מסת השריר הגבוהה.

אם ניקח בחשבון את משקלו בלבד, הוא ייחשב כבעל עודף משקל (על פי BMI, או טבלאות גובה-משקל אחרות), אולם אם נפרק את המשקל למרכיביו, נראה שהוא רזה – אחוז השומן בגופו נמוך.

ירידה במשקל

כנ"ל לגבי ירידה במשקל. ירידה במשקל יכולה לנבוע מאיבוד נוזלים ו/או שריר ולא רק מירידה באחוז השומן. גירעון קלורי גורם לגוף לפרק מאגרי אנרגיה, ומאגר האנרגיה הזמין ביותר עבור הגוף הוא הגליקוגן (מאגר סוכרים) הנמצא בשריר. עם כל גרם אחד של גליקוגן שמתפרק, אנו מאבדים 2.6 גרם מים, כך שהמשקל יראה ירידה, אך אין זו ירידה באחוז השומן בגוף, אלא ירידה של נוזלים.

יתר על כן, תיתכן הרזיה ללא כל שינוי במשקל. תזונה נכונה בשילוב אימונים מתאימים גורמת לירידה במסת שומן ועלייה במסת השריר. בהחלט אפשרי שתהיה ירידה של ק"ג שומן ועלייה של ק"ג שריר, כך שבסה"כ המשקל לא השתנה, אבל הרכבו השתנה וזה מה שחשוב.

בנקודה זו, צריך להביו כי המשקל לא מהווה מדד נכון למצב הגוף שלנו ולעיתים קרובות הוא מטעה אותנו. לכל אלו שאומרים לעצמם "אז אני אאבד שריר, העיקר שהמשקל שלי יהיה נמוך ככל האפשר", כדאי להבין שלמסת השריר חשיבות מכרעת.

החשיבות של מסת שריר

מסת שריר מעלה את חילוף החומרים במנוחה, מה שאומר שהגוף של אדם בעל מסת שריר גבוהה יותר שורף כל הזמן יותר קלוריות, גם בשינה למשל. מצד שני – למסת שריר נמוכה יש השלכות בריאותיות:

– מסת שריר נמוכה משמעה חילוף חומרים נמוך

– בטווח הארוך, הסיכון להשמנה גבוה מאחר שהגוף לא שורף מספיק אנרגיה במנוחה

– שריר חלש מקשה על פעילויות יום-יומיות ומזמין כאבים, בעיקר כאבי גב

– קיים קשר הדוק בין מסת השרירים לחוזק העצמות. מסת שריר נמוכה איננה מגנה על העצם

יתרה מזאת, גם בפן האסתטי, לשריר יתרון משמעותי – מי שמתעמל נראה חטוב יותר, כך שעם שינוי יחס שריר-שומן לטובת השריר, גם המראה משתפר.

ישנם כאלה המייחלים למשקל מסוים, אך לא תמיד המשקל שהם מעוניינים לראות על הצג, הוא המשקל הנכון עבורם. וכדי לדעת מהו המשקל הנכון, עלינו להוסיף מדד אחד שיסייע לנו להבין מהו מצב הגוף שלנו: אחוז השומן. באמצעות מדידת אחוז השומן, ניתן לקבוע כמה מסת שומן (בק"ג) עלינו להסיר מעלינו, כדי להיות בריאים וחטובים יותר.

ירידה במשקל

קיימות אין ספור דיאטות המחשבות את הצריכה הקלורית המומלצת עפ"י משקל המטופל. דיאטות אלו אינן מדויקות (בלשון המעטה), מאחר ששני אנשים יכולים לשקול אותו משקל, אך אחד יהיה בעל מסת שריר גבוהה יותר, כלומר – הוא שורף יותר קלוריות, ועל כן יש להמליץ על צריכה קלורית בהתאם. אם אתם מעוניינים להפחית באחוז השומן, עליכם לעבוד עם איש מקצוע הבוחן את אחוז השומן מהרגע הראשון של התהליך.

תכניות הרזיה שאינן בוחנות את הירידה באחוז השומן כחלק מהמטרה, סופן להיכשל. ירידה במשקל המוגדרת כמטרה העיקרית עלולה להוביל להרס שריר ולפגיעה בחילוף החומרים.

דיאטות אלו גורמות לעיתים קרובות מדי למצב ה יו-יו, המצריך "דיאטה" נוספת. הנתונים מדברים על 80% שחוזרים למשקל שלהם טרום הדיאטה ואף עוברים אותו.

לסיכום, המשקל בלבד אינו מדד טוב דיו על מנת לבדוק שינויים במסת שומן ושריר. על מנת לנטר שינויים אלו יש למדוד את אחוז השומן ולוודא שהירידה במשקל נובעת מהירידה במסת השומן. מדידת אחוז השומן מתבצעת באמצעות מספר כלים, ביניהם קליפר ומשקל שמבודד את מרכיבי המשקל לאחוז שומן, מים ושריר (משקל מסוג זה ניתן למצוא כמעט בכל מועדון כושר).