דף הבית » מרכז מידע » תזונה » מי מאמין לפרסומות?

מי מאמין לפרסומות?

מאת: ניר פרימו

כיום כולם מוכרים בריאות. כל מוצר מתהדר בתוספת חדשה: דל שומן, רכיבים טבעיים בלבד, דל בכולסטרול, מכיל סיבים תזונתיים, עשיר בחיידקים חברותיים, מכיל נוסחת עיכול מהפכנית ועוד. יצרניות מוצרי המזון שמכירות אותנו היטב, זיהו את מגמת הבריאות העולמית והן מנסות לגרום לנו לבחור דווקא במוצר שלהן מבין עשרות המוצרים שעומדים על המדף. גם הפרסומות בטלוויזיה מגבות את המוצרים בססמאות והצהרות שיתנו לנו אסמכתא בריאותית "מוכחת" להכניס הביתה את המוצר.

לשמחתנו הרבה, רוב הזמן מה שמספרים לנו בפרסומת הןא נכון. הבעיה היא במה ששוכחים לומר לנו.

כמו שוודאי שמתם לב, אנחנו קרבים בצעדי ענק לטקס האוסקר. רגע לפני שנחזיק אצבעות ל"וואלס עם באשיר", אתם מוזמנים לטקס אוסקר אלטרנטיבי – האוסקר של הפרסומות "הבריאות" לשנת 2008, במגוון קטגוריות שונות:

והזוכה בקטגורית "שחקנית השנה"

היא… סופר נני בסרט השמנוני: "מזולה"!

בתפקיד הראשי : "מרגרינה מזולה"

מסתבר שגם סופר נני יכולה ללמוד משהו חדש .הגוף שלנו זקוק לשומן טוב ולכן ההמלצה שלה היא לאכול פרוסת לחם עם מרגרינה ביום. אמנם מזכירים שומן טוב בפרסומת, אך המרגרינה עמוסה שומן רווי וחומרים מייצבים שתורמים באופן ישיר למחלות לב. אם כבר רוצים להוסיף שומנים טובים, אפשר להוסיף שמן זית לסלט או אגוזי מלך שמכילים שומנים טובים ובריאים.

הזוכה בקטגורית "סרט האקשן של השנה"

ג'ורג' בוש בסרטו עוצר הנשימה: "מחסלים את הטראנס במקדונלד'ס"

בתפקיד הראשי: "צ'יפס מקדונלדס"

השירות החשאי של הנשיא בוש מוודא כי הצ'יפס שהוא עומד לאכול מטוגן בשמן קנולה ללא טראנס. מה ששכחו לבדוק בשירות החשאי הוא את העובדה שפעולת החימום מחמצנת את השמן הורסת את הערכים התזונתיים שלו וטיגון בשמן עמוק (טוב ככל שיהיה) יוצר מזון לא בריא וכמובן מוביל למחלות לב ובעיות כלי דם.

הערה: בכל האוכל המהיר יש חומרים מחמצנים (רדיקאליים חופשיים שקיימים באופן טבעי בסביבה והגוף צריך להתמודד איתם), הגורמים לבעיות בריאותיות מנטייה לדלקות ועד בעיות קוסמטיות. מצד אחד אנו מוציאים הון על אנטיאוקסידנטים כתוספים או קרמים לעור, אך מצד שני אוכלים מזונות שמעודדים חמצון.

הזוכה בקטגורית "הסרט המצויר של השנה"

"הביסלי הבריא 3"

בתפקיד הראשי: "ביסלי אוסם"

"למי יש סיבים תזונתיים? למי יש אומגה 3?" קופצים הפרזנטורים המצוירים של ביסלי ושואלים את האם המופתעת. לרוב, הסיבים המוספים למזונות הם סיבים סינטטיים או כאלה שמקורם בסובין שהוא מזון מעובד. בסובין קיים חומר שמונע את הספיגה של הויטמינים והמינרלים. זו אליה וקוץ בה, מכיוון שזה מקשה על הספיגה של ברזל, אבץ, סידן ומגנזיום.

ולגבי אומגה 3 – אין ספור מחקרים אישרו את הטענה כי בריא לצרוך אומגה 3 במסגרת תפריט התזונה היומי שלנו. אך העובדה שאנו מוסיפים אומגה 3 למוצר זה, דומה למצב בו נוסיף שמן זית לפיצה. העובדה ששמן הזית בריא, לא הופכת את הפיצה לאוכל בריא.

הזוכה בקטגוריית "הסרט המותח של השנה"

שלושת המנשנשים מהסרט: "מפצחים את החסה"

בתפקיד הראשי: "פיצוחי קליית גת"

בפרסומת אנו רואים שבחורים לא חייבים לנשנש חסה, כי פיצוחים טובים ללב. זה נכון שבפיצוחים יש שומנים טובים וחלבונים, אך לרוב מדובר בפיצוחים קלויים אשר מאבדים מהערך התזונתי במידה ניכרת. גם הצירוף של המלח בו מתובלים פיצוחים רבים גורם לעלייה בלחץ דם ומבטל את היתרונות הטובים. באופן כללי שקדים ואגוזים הם מזון טוב ובריא, אך כפי שכתוב בפרסומת – בכפוף לתוכנית תזונה ובכמות מדודה.

לצערנו, כשמתחילים לפצח גרעינים – בדרך כלל עוברים בהרבה את הכמות המותרת.

הזוכה בקטגוריית "הסרט המתוק של השנה"

ענת הראל בסרט המדע הבדיוני: "איך לזלול שוקולד ולהישאר חטובה"

בתפקיד הראשי: "דגני פיטנס שוקולד"

ענת הראל מסבירה לנו שאין צורך להתפשר ואלו שאוהבים שוקולד יכולים ליהנות מדגני הבוקר של פיטנס המכילים שוקולד, וכל זאת מבלי לשבור את "הדיאטה" שלהם. כפי שכולנו מבינים ,יש לקרוא את האותיות הקטנות. המנה עליה מדברת ענת מכילה 30 גר' (כמות קטנה יחסית) והיא חייבת להיות חלק מתפריט מאוזן.

הדגנים מכילים כמות גבוהה יחסית של סוכר, אשר הגוף מפרק במהרה ולכן אנו נהיים רעבים תוך זמן קצר. אל הדגנים הללו יש להתייחס כחטיף אבל לא כארוחה מזינה. אם אנחנו רוצים לאכול דגני בוקר ולהרגיש שובע לאורך זמן, מומלץ לוותר על דגני הבוקר עם השוקולד וכל הדגנים המכילים כמות גבוהה של סוכר.

הזוכה בקטגוריית "הסרט הצבאי של השנה"

הסרט: "המפקד שתפס אותי"

בתפקיד הראשי: "תפוצ'יפס שמן זית"

מפקד לוקח מהחייל את הצ'יפס שלו – המנטרה – זה צ'יפס שמטוגן בשמן זית.

ייתכן שיש שם 100% שמן זית, אך אל לנו לשכוח שהמוצר מתועש ולא נשאר בו כמעט ערך תזונתי. לא נותר זכר לטוב של תפוחי האדמה, אשר הופכים ממוצר חי עם ערך תזונתי למזון מת מבחינה תזונתית. במקביל יש במוצר כמות גבוהה של נתרן.

הזוכה בקטגוריית "הקומדיה המשפחתית"

הילד החמוד מהסרט: "שכחו לי את הבטן"

בתפקיד הראשי :"דנונה 360"

דנונה 360 – ילדים עם חור בבטן. באמצעות שתיית אקטימל אנו תורמים למערכת החיסון ועוזרים למערכת העיכול.

מצד אחד' במשקאות הבוקר יש חיידקים טובים, אבל הם גם מכילים הרבה סוכר ביחס לכמות (הסוכר הפשוט מתפרק במהירות). התוצאה יכולה להיות פחות ריכוז, פחות סובלנות ועייפות בשלב מוקדם של הבוקר.

קיימים מחקרים המראים שזה מוביל לפגיעה בביצועים בבית הספר. בארגנטינה אף יצא חוק המחייב לכתוב על מוצרים כמו האקטימל, שהשימוש מוגבל בזמן שכן לא מומלץ לשתות אותו לאורך זמן בגלל הנוכחות של חיידק L.CASAI , המיוצר באופן טבעי בקיבה ואספקתו מבחוץ באופן קבוע מנוונת את ייצורו ע"י הגוף.

אני מקווה שהצלחנו לגרום לכם להבין, שלא צריך לרוץ ולרכוש מוצרים רק בגלל שבפרסומת אמרו שהם בריאים. ככל שתרחיבו את הידע שלכם , תוכלו להחליט בעצמכם האם המוצר בריא או לא.